Elämämme on täynnä valintoja.
Joillakin valinnoilla on pieni merkitys, joillakin suuri. Tahdon kertoa sinulle
omaan kokemukseeni perustuen pohdiskeluani elämämme tärkeimmästä valinnasta, joka on antanut
minulle tulevaisuuden ja toivon.
Uskonto - ihmisen yritys saavuttaa onnellisuus ja pelastaa itsensä
Aika usein törmään siihen, että
henkilökohtainen uskoni ja suhteeni Jeesukseen ymmärretään siten, että olen
”kristinusko”-nimisen uskonnon kannattaja. Uskoni niputetaan näin samaan
laariin kaikkien eri uskontojen kanssa ajatellen, että jokaisessa uskonnossa on
omat ”temppunsa”, rituaalinsa ja tapansa, jonka mukaan pitää elää, jotta
saavuttaisin oman uskontonsa päämäärän – oli se sitten valaistuminen, hyväksi
ihmiseksi tuleminen, paratiisiin tai taivaaseen pääseminen tai maahan
maatuminen. On totta, että maailma on täynnä uskontoja ja kristinusko USKONTONA
on yksi sellainen. Myös ateismi tai jokin muu elämänkatsomus ilman mitään ihmistä
”korkeampaa voimaa” on omanlaisensa uskomusjärjestelmä. Tämän kirjoituksen
yhteydessä tarkoitan ”uskonnolla” laajasti eri virallisten uskontojen lisäksi
myös kaikenlaisia muitakin elämänkatsomuksia ja uskomusjärjestelmiä, joille
ihminen on jollain tapaa vihkiytynyt.
Uskonnot sääntö- ja
tapakokoelmina ovat rakennelmia, joiden keskiössä on se, mitä ihminen voi itse
tehdä oman onnellisuutensa saavuttamiseksi tässä elämässä, ja miten hän voi
itse ansaita hyvän osan mahdollisessa kuoleman jälkeisessä elämässä. Mitkä
tahansa tavat ja aatteet voivat muodostua ihmiselle kuin uskonnoksi, kun ne
tulevat tilkkimään tyhjän sisimmän kaipuuta ja ruokkivat ihmisen onnistumisen
tunnetta. Tällaisia tapoja voivat olla säännöllinen kirkossa käynti, rukoukset
tai mietiskely, hyväntekeväisyys, terveet elämäntavat ja ruokailutottumukset,
järjestöaktiivisuus, urheilu, itsensä sivistäminen tai mikä tahansa muu
toimintaa.
Kristinusko pelkkänä sääntö- ja
tapakokoelmana noudatettuna on uskonto siinä missä muutkin. Sen nimissä on
tehty hyvää ja pahaa, ja sen tavat ja perinteet voidaan kuvata ulkoisesti
hyvinkin tarkasti.
Keskiössä ihmisen hyvät teot
Kysyttäessä USKONNON
harjoittajalta eli niin sanotusti oman onnensa sepältä, millä perusteella hänen
tulisi päästä siihen ”korkeampaan päämääräänsä” oli se sitten taivas,
valaistuminen, hyvä olo tai parempi osa jälleensyntymisessä, voi vastauksena usein
olla esimerkiksi: ”koska olen yrittänyt olla hyvä ihminen”, ”koska en ole
riidoissa kenenkään kanssa”, ”koska olen tehnyt niin ahkerasti hyvää muille ja
ansaitsen sen perusteella hyvän osan itsekin”, ”koska olen noudattanut
uskontoni ohjeita tunnollisesti”, tai ”koska elämää ei ole kuoleman jälkeen”.
Vastausten keskiössä ovat ihmisen omat ansiot ja hyvät teot.
Kun tarkastellaan eri uskontoja
ja elämänkatsomuksia, voidaan huomata, että ihmisen hyvyys tai hyvät teot ovat
useassa uskomusjärjestelmässä keino päästä tiellä eteenpäin aina lopulliseen,
hyvään päämäärään saakka. Kun teet jotain, saat jotain. Kun teet huonosti,
kärsit seurauksen, kun teet hyvin, saat ansiosi mukaan. Se, mitä pidämme
hyvänä, on tietysti riippuvainen siitä kulttuuriympäristöstä, jossa elämme. Aika
monessa uskonnossa köyhien auttamista pidetään hyvänä tekona. Myös toisten
ihmisten ystävällinen kohtelu on useissa uskonnossa hyvä teko. En ole
kuitenkaan havainnut minkään uskonnon tai uskonnottomuuden keskellä siitä, että
ihminen ei tekisi näistä ylevistä periaatteista huolimatta pahaa toiselle
ihmiselle. Jos jokin uskonto tai aate järjestelmänä olisi onnistunut tuottamaan
ainoastaan hyvää tekeviä ihmisiä, täytyisi jostain päin maailmaa silloin löytyä
paratiisi, jossa ei olisi mitään pahuutta.
Mitä
ovat hyvät teot?
Sinä ja minä perustamme käsityksemme
oikeasta ja väärästä väistämättä johonkin kirjoitettuun tai kirjoittamattomaan ”lakiin”
tai elämänfilosofiaan. Ilman tällaista joko kirjoitettua tai ääneen
lausumatonta ”lakia”, emme yksinkertaisesti voi sanoa, mikä on hyvää ja mikä
huonoa. Joskus kuulen vedottavan yleismaailmalliseen omaantuntoon tarkoittaen
sitä, että ihminen olisi pohjimmiltaan niin hyvä, että hän aina tietää ilman
mitään uskonnollista auktoriteettia, mikä on oikein ja väärin. Pystyisimme
siten arvioimaan täysin oman käsityksemme perusteella, oliko tekomme hyvä vai
paha. Tämän käsityksen tekee ongelmalliseksi se, että toisinaan se, mitä toinen
pitää pahana voi olla toiselle jopa hyve, koska käsityksemme hyvästä ja
pahasta voi olla täysin erilainen kuin toisen aatteen edustajalla. Esimerkiksi,
kun sanotaan, että tappaminen on väärin, niin mihin kukin sen väitteensä
perustaa?
Raamatussa kymmenen käskyä on se laki,
joka määrittää, mikä on oikein ja väärin, hyvää ja pahaa. Kymmenessä käskyssä
sanotaan: ”Älä tapa”. Tällöin tappaminen on lain rikkomista eli paha ja
rangaistava teko. Jossain toisessa uskonnossa toisuskoisten tappaminen voi olla
sen sijaan jopa hyvä teko, jos se kohdistuu esimerkiksi toisuskoiseen ihmiseen!
Voisi helposti ajatella, että pyyteettömän
lähimmäisenrakkauden pitäisi olla itsestäänselvyys jokaiselle ihmiselle. Entä,
jos uskot ateistiseen evoluutioteoriaan, jossa ihminen on vain yksi eläin
muiden joukossa ja vahvimmat yksilöt pärjäävät eloonjäämiskilpailussa. Olisiko
silloin edes moraalisesti oikein rakastaa lähimmäistään tai tehdä hänelle
hyvää, kun lähimmäinen on lopulta ”kilpailija” kilpailussa, jossa vain
parhaimmat ja vahvimmat yksilöt selviävät? Jokaisenhan pitäisi täten turvata
vain oma elämänsä. Mikäli ihminen toimii toisin ja auttaa muita, hänhän
todellisuudessa toimii elämänkatsomustaan vastaan.
Miten hyvät teot mitataan?
Kun taas palataan ihmisen omia
tekoja painottavaan elämänkatsomukseen, tullaan toisen ongelman eteen: millä
mittaamme hyvät teot? Me mittaamme helposti ihmisen hyvyyttä summittaisella
mitalla: ”olen hyvä ihminen, koska olen tehnyt sitä ja tätä”.
Missä kulkee hyvän ihmisen raja? Tarvitseeko
hyviä tekoja tehdä myös toisille ihmisille, vai riittääkö, että teen niitä vain
sen verran kuin se on omaa etuani ajatellen tarpeen? Kuinka paljon hyviä tekoja
on tehtävä ollakseen se hyvä ihminen?
Entä painavatko vaakakupissa
ihmisen pahat teot ollenkaan? Ovatko ne täysin arvioinnin ulkopuolella? Jos pahat
teot ovat arvioinnin ulkopuolella, olisi loogisen päättelyn tulos se, että
jokainen ihminen on hyvä, koska uskoisin, että jokainen ihminen kykenee
elämänsä aikana edes yhteen hyvään tekoon tai ajatukseen.
Jos pahat teot ovat kuitenkin
mukana ihmisen hyvyyden arvioinnissa, niin kuka voi absoluuttisella
tarkkuudella sanoa, tulevatko kaikki pahat teot ja ajatukset varmasti vaa’alle
mukaan, ja kumpia on todellisuudessa enemmän? Se on rehellisesti sanottuna
täysin mahdotonta sanoa, koska olemme itse enemmän tai vähemmän puolueellisia
tuon asian suhteen! Olen itse huomannut, että on mukavampaa kertoa muille
niistä hyvistä asioista, joita on tehnyt tai ajatellut, mutta en mielelläni
kerro pahoja tekojani tai hävettäviä ajatuksiani niille ihmisille, joita haluan
miellyttää. Hehän voisivat alkaa ajatella minusta, että olen paha ihminen!
Toisaalta haluamme usein uskoa olevamme parempia kuin olemmekaan. Se on sitä
ihmisen perimmäistä YLPEYTTÄ! Omien pahojen tekojensa tunnustaminen vaatii
nöyrtymistä, mikä on ihmisluonnolle erittäin vaikeaa.
Johtopäätöksenä tästä
päättelyketjusta voisi sanoa, että ihmiselämän hyvien ja pahojen tekojen
totuudenmukainen punnitseminen on vaikeaa. Kun raja vedetään hyvän ja pahan
ihmisen kategorioiden välille, olet jommallakummalla puolella. Et voi olla yhtä
aikaa molempia. Olemme joko 1. kokonaan hyviä, jolloin on oikeastaan
yhdentekevää, mitä pahaa teemme, kun kuitenkin se yksikin hyvä teko riittää
hyvittämään kaiken pahuutemme. Usko hyvän tekemisellä ansioitumiseen käy
tavallaan turhaksi. Jos olemme todella rehellisiä itsellemme, olemmeko todella
kokonaan hyviä? Toisaalta voimme olla 2. kokonaan pahoja ja silloin asiat ovat
aika huonolla tolalla. Mikään hyvä ponnistelu ei riitä ja olemme tuomittuja
pahoiksi ihmisiksi.
Kolmas vaihtoehto on ajatella,
että olemme sekä hyviä että pahoja ja että vaaka keinahtelee vuorotellen
puolelta toiselle tai pysyy jatkuvasti vaakatasossa. Tämä vaihtoehto sisältää
paljon epävarmuutta ja epätoivoista ponnistelua, koska koskaan et voi varmuudella
tietää, oletko hyvä, paha vai puoliksi kumpaakin. Entä jos kuolema koittaisi
sillä hetkellä, kun olet keikahtanut pahan puolelle? Et voisi olla ennen
kuolemaasi varma asemastasi siinä päätepisteessä, johon olet matkalla. Tämä
vaihtoehto voi saada ihmisen luovuttamaan ja lopettamaan koko asian ajattelun,
koska et voi olla koskaan varma siitä, mikä tilasi on. Tämä vaihtoehto voi myös
saada ihmisen pelkäämään ja ponnistelemaan kaikella voimalla, jotta hän pysyisi
siellä hyvän ihmisen osastossa. Mikään ei olisi kuitenkaan varmaa.
Jos maailmankuva on taas puhtaasti
evoluutioteoriaan perustuva, ei ihmisen tekoja voi kaiketi arvioida hyviksi ja
pahoiksi kuin sen perusteella, miten hyvin ihminen saa ajettua omia etujaan ja
sukunsa jatkuvuutta eteenpäin. Jos ihmisellä ole uskoa kuolemanjälkeiseen
elämään, tekojen kauaskantoisimmilla seurauksilla on tuskin suurta merkitystä, koska
elämme ja kuolemme tällöin ilman korkeampaa elämän tarkoitusta. Tällöin esimerkiksi huumeiden käyttöä ja
ryyppäämistä voisi pitää pahana asiana vain silloin, jos se tämän elämäni
aikana tekee MINUN olostani ja elämästäni laadultaan huonomman. Voidaan kysyä,
mitä tämä elämä sitten antoi ja mitä jäi käteen? Jos se oli vain tässä, oliko
se kaiken vaivan arvoista?
Edellä mainittujen, ihmisten
omien tekojen riittävyys on asiaa tosissaan pohtivalle ahdistavaa ja
ahdistuksensa välttämiseksi monet kieltäytyvätkin ajattelemasta näitä asioita
ja ennen kaikkea kuolemaa. Muuttaako ajattelematta jättäminen kuitenkaan
tosiasioita ja siirtääkö se edessämme olevaa kuolemaa kauemmaksi?
Jumalan pelastussuunnitelma
Raamatun mukaan Jumala on täysin puhdas,
pyhä ja oikeudenmukainen. Hän loi ihmisen ja halusi, että tämä eläisi Hänen
yhteydessään niitä pelisääntöjä noudattaen, jotka Jumala on laissaan, eli
kymmenessä käskyssä antanut. Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, mutta
ihminen käytti vapauttaan väärin ja alkoi tehdä Jumalan tahdon vastaisia asioita
eli syntiä. Synti rikkoi Jumalan ja ihmisen välisen yhteyden. Jumalan
oikeudenmukaisuuden tähden jokainen synti – pieni tai suuri - on rangaistava
teko ja tuo rangaistus on kuolema, iankaikkinen ero Jumalasta eli kadotukseen
joutuminen. Kuten tiedämme, ihminen ei pysty ikinä elämään sellaista elämää,
että hän ei kertaakaan elämänsä aikana rikkoisi yhtään käskyä vastaan edes
ajatustensa tasolla. Hän ei voi saada korjattua tätä yhteyttä Jumalaan omilla
hyvillä teoillaan, koska hyvät teot eivät mitätöi pahoja tekojamme. Täten
Raamattu siis osoittaa JOKAISEN ihmisen syntiseksi.
Samalla, kun Jumala vihaa syntiä eli
Hänen lakinsa rikkomista, Hän kuitenkin rakastaa ihmistä suunnattomasti! Koska
Jumala näki, ettei kukaan ihminen voi synnin takia saada takaisin yhteyttä
Jumalaan, Hän antoi meille sijaiskärsijäksi oman poikansa Jeesuksen. Jeesus eli
synnittömän elämän ja Hän ei tekojensa perusteella olisi ansainnut
rangaistukseksi kuolemaa. Jumala kuitenkin sälytti meidän ihmisten rangaistukset
Jeesuksen kärsittäväksi. Vaikka Jeesus oli Hänelle äärettömän rakas, Hän oli
valmis uhraamaan Hänet, jotta meidän pahat tekomme tulisivat sovitetuksi ja
meillä ihmispoloisilla olisi mahdollisuus saada takaisin yhteys Jumalaan ja
päästä taivaaseen.
Pelastussuunnitelma
tulee vastaanottaa henkilökohtaisesti
Vaikka Jumala on omalta puoleltaan
tullut ihmistä vastaan ja tarjoaa Hänelle uskon kautta mahdollisuuden pelastua ”kuolemantuomiolta”,
on ihmisellä edelleen oma vapaa tahto joko ottaa tuo pelastus vastaan, tai
jättää se käyttämättä. Raamatun mukaan ihmisen sielu on kuolematon ja se
jatkaa elämäänsä ruumiin kuoleman jälkeenkin. Automaattinen matkustussuuntamme ilman
pelastuksen vastaanottamista on kadotus, koska emme ole synnittömiä.
Pelastava usko ei ole uskonnollisuutta
Saadaksemme ”vapautus
kuolemantuomiosta”, ihmisen tulee tunnustaa Jumalalle syntinsä, pyydettävä
niitä anteeksi ja uskottava Jeesukseen. Jeesukseen uskominen ei ole
kristillisten asioiden harrastamista tai tietämistä tiedon tasolla, vaan se on
sitä, että ihminen hyväksyy Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Tällöin ihminen ei siis ole enää oman
elämänsä herra, vaan Jeesus saa luvan hallita hänen elämäänsä. Henkilökohtaista
uskonratkaisua ja parannuksentekoa ei voi korvata esimerkiksi kirkon tai
seurakunnan jäsenyydellä tai niillä hyvillä teoilla, koska se ei ole pelastavaa
uskoa, vaan ihmisen rakentamaa uskonnollisuutta. Vasta uskonratkaisun ja
parannuksen teon jälkeen ihmisen elämään astuu esiin Jumalan armo ja tästedes
Jeesukseen uskova ihminen ei ole kuolemaan tuomittu, vaikka syntinen edelleen
onkin. Armo ei ole veruke tehdä syntiä, vaan päinvastoin se auttaa elämään
Jumalan tahdon mukaan ja vastustamaan syntiä.
Miksi valitsen uskon Jeesukseen?
Kun ajattelen omaa elämääni, voin
todeta, että haluan elämältäni onnellisuutta ja turvallisuutta, kuten moni muukin
ihminen. Sen
pätkän, kun täällä elän, voisin selviytyä läpi välittämättä Jumalasta tai
elämällä uskonnollista, nimikristillistä elämää ilman todellista uskoontuloa.
Asiat voisivat rullata eteenpäin eikä mikään uhkaisi turvallisuuden tunnettani.
Kuitenkin elettyäni uskossa Jeesukseen jo monta vuotta, voin todeta,
että usko Jeesukseen on antanut elämääni vahvan turvan ja tarkoituksen. Olen
saanut kokea konkreettista Jumalan apua, kun olen rukoillut Häntä. Syvin onneni
ja turvani eivät ole kiinni ainoastaan elämän olosuhteissa, menestymisessä,
rikastumisessa tai terveydessä, mitkä ovat loppujen lopuksi aika häilyviä ja
herkästi menetettäviäkin asioita elämässä. Elämälläni on tarkoitus ja päämäärä.
Jos oletetaan, että olisi olemassa
kuoleman jälkeinen elämä, tahtoisin tietenkin saada siellä parhaimman osan,
mikä on tarjolla. Voisin yrittää ansaita tuon parhaimman osan tekemällä hyviä
tekoja. Niiden tekemisestä kun saa hyvän mielen paitsi itselleen, myös muille. Ollessani
rehellinen itselleni ja muille, en voi kuitenkaan sanoa, että tekisin vain
hyviä tekoja ja ajattelisin vain hyviä ajatuksia. Raamatun ilmoituksen pohjalta
voin helposti todeta, että ilman Jumalan pelastussuunnitelman vastaanottamista
olisin tekojeni perusteella tuomittu kadotukseen. Siksi en tahdo menettää koko elämääni
ja tulevaisuuttani, vaan tahdon pitää kiinni uskosta Jeesukseen ja siitä
vahvasta toivosta, että pelastussuunnitelman vastaanottaneena pääsen kerran
taivaaseen!
Mieti
asiaa!
Ennen kuin suoralta kädeltä hylkäät
edellä mainitun Jumalan pelastussuunnitelman elämässäsi, mieti, jos Jumala,
Jeesus ja taivas, ja toisaalta saatana ja kadotus ovatkin totta, ja Jeesuksen
vastaanottaminen elämän Herraksi olikin ainoa mahdollisuus päästä taivaaseen?
Kuoleman jälkeen valintaansa ei voi enää muuttaa, vaikka tahtoisikin. Itse en
halua ottaa sitä riskiä, että joudun katumaan kuoltuani. Silloin, kun minulla
ei ole enää mahdollisuutta valita. Jos tämä kaikki olisi ollut vain satua, eikä
kuoleman jälkeistä elämää olisi, menettäisitkö jotain? Tähän viimeiseen
vaihtoehtoon en itse usko, koska Jeesus on totta minun elämässäni!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti